4 en 18 juni: DNJK cursus Pedagogisch documenteren in de praktijk

Pedagogisch documenteren in de praktijk

De roep om vroeg te starten met het aanleren van schoolse vaardigheden klinkt steeds harder. Hoe observeer en documenteer je de ontwikkeling van het jonge kind zónder waardeoordeel? Met het kind als vertrekpunt. Natasja de Kroon (docent pedagogiek) laat je zien hoe je pedagogisch documenteert. Haar werkwijze is geïnspireerd door Reggio Emilia.

 

 

Twee bijeenkomsten

De cursus bestaat uit twee avondbijeenkomsten. Tijdens de eerste bijeenkomst introduceert Natasja de Kroon de kunst van het observeren. In de tussenliggende week ga je zelf observeren aan de hand van een praktijkopdracht. De observaties heb je nodig voor de oefeningen met een documenteer-circuit in de tweede bijeenkomst. Na de cursus heb je praktische handvaten, inspiratie én een andere blik op het documenteren van de ontwikkeling van het jonge kind.

Over Natasja de Kroon
Natasja werkt als docent pedagogiek bij de Pabo van NHL Stenden. Ze  is verbonden aan het Lectoraat Opvoeden en opleiden naar duurzaam, democratisch samenleven. Daarnaast is ze trainer en coach in het onderwijs en op de kinderopvang. Ze is gespecialiseerd in de pedagogiek van Reggio Emilia. In 2005 zette ze kindcentrum ‘de Buitenkans’ op in Hoogeveen, waar ze volgens de pedagogiek van Reggio Emilia werken.

VOOR WIE? Pedagogisch medewerkers, leerkrachten uit de onderbouw primair onderwijs, medewerkers BSO, vakdocenten en iedereen die werkt met het jonge kind (2 t/m 7 jaar).

WANNEER Dinsdag 4 juni en dinsdag 18 juni met praktijkopdracht in de tussenliggende week | 19.00-21.15 uur | Podium Zuidhaege, Zuidhaege 2 in  Assen

KOSTEN € 39,00 p.p.